måndag 9 april 2018

Hallonfudgepaj


I påskas var jag ledig i 4 dagar och kände för att baka något och så hitta jag denna fina paj hos Mykitchenstories som bjuder på mycket härliga och smarriga recept.
Pajen var väldigt enkel att göra och bara pajskalet som ska gräddas i ugnen. Så det är en perfekt paj att förbereda dagen innan.  Jag tog lite mer hallon än som står i receptet och jag skulle nästan vilja ha mer för den vita chokladen tar överhanden lite för mycket för min smak.
Men den var väldigt god och söt men också mäktig så inga stora bitar man tar så den räckte även till dessert på påskaftonen när vi hade påskmiddag :)
Jag dekorera min paj med spritsad grädde, färska hallon, mynta och frystorkade hallon. 
 

Hallonfudgepaj
10-12 bitar

Ingredienser (pajskal):
120 g rumstempererat smör
3 dl vetemjöl
1 dl florsocker
2 äggulor
1 msk vatten
 
1. Sätt ugnen på 175 grader (över- och undervärme).
2. Arbeta ihop smör, vetemjöl. florsocker och äggula i en bunke till en smulig deg. Tillsätt därefter vattnet för att få ihop till en jämn deg.
3. Tryck ut degen i en pajform på en diameter på ca 24 cm ända upp till kanterna. Ställ i kylskåpet i ca 20 minuter för att stelna.
4. Täck kanterna av pajformen med aluminiumfolie och nagga några hål i botten med en gaffel.
5. Grädda pajskalet i mitten av ugnen i ca 30 minuter eller tills det fått fin färg.
6. Ta bort aluminiumfoliet och låt pajskalet svalna helt och hållet innan du fyller det.
 
Ingredienser (hallonfudge):
200 g frysta hallon
500 g vit choklad
100 g smör
1 burk sötad kondenserad mjölk à 397 g
vispad grädde, hallonpulver, färska hallon och färsk mynta till garnering

1. Koka upp de frysta hallonen i en kastrull under omrörning tills de löst upp sig till ett mos.
2. Kör moset genom en finmaskig sil så att du blir av med kärnorna. Ställ åt sidan.
3. Hacka den vita chokladen grovt och lägg tillsammans med resten av ingredienserna, förutom hallonmoset, i en värmetålig skål.
4. Smält samman allt i microvågsugnen i 30 sekundersintervaller. Rör om mellan varje uppvärmning.
5. Tillsätt hallonmoset till fudgesmeten och rör om försiktigt till en jämn smet.
6. Häll upp hallonfudgen i pajskalet och ställ i kylskåpet för att stelna innan servering.
7. Toppa med vispad grädde, hallonpulver, färska hallon och färsk mynta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...