söndag 4 mars 2018

Citronköttbullar med patatas bravas, rostad mandel och piementos de padron

En av rätterna i Linas inspirationskasse i denna vecka var denna fantastiska rätt. Köttbullar med citron och rostad potatis med en lite rökt tomatsås som man ofta får när man äter tapas ute och beställer in dessa potatisklyftor. Sedan de fantastiska piementos de padron som tillagas på 2-3 minuter och serveras med salt. Gott som godis!
Det var riktigt riktigt gott det här. Och jag trodde inte jag skulle få till den rostade potatisen men den blev hur bra som helst. Jag gjorde mycket potatis men det försvann fort :)
Det är lite olika moment att göra men mycket sköter sig självt samtidigt så det är värt att göra rätten.
 

Citronköttbullar med patatas bravas, rostad mandel och piementos de padron
2 port

500 g potatis
olja
salt
svartpeppar
½ bananschalottenlök
2 vitlöksklyftor
1 tsk paprika smoked
½ tsk chiliflakes
2 lagerblad
1 burk krossade tomater, 210 g
½ msk flytande honung
1 tsk vitvinsvinäger
15 g mandelspån
1/4 dl ströbröd
3/4 dl mjölk
1 citron
1 ägg
ca 250 g nötfärs
1 dl grekisk yoghurt
200 g piementos de padron
1/4 förpackning ruccola

1. Värm ugnen till 250 grader.
2. Skär potatis i små klyftor. Lägg i en ugnsform och blanda med olja, salt och nymald svartpeppar. Rosta i övre delen av ugnen 20-25 min.
3. Tomatsås: finhacka bananschalottenlök och 1 vitlöksklyfta. Fräs på medelvärme i lite olja i en liten kastrull. Krydda med paprika smoked, ½ tsk salt och chiliflakes. Tillsätt lagerblad, krossade tomater, honung och vitvinsvinäger. Låt sjuda på låg värme 15-17 min.
4. Rosta mandelspån i en torr stekpanna tills de är gyllenbruna. Lägg över i en liten skål.
5. Köttbullar: blanda ströbröd, mjölk, ½ tsk salt och lite nymald svartpeppar i en rymlig bunke. Blanda ner finrivet skal från citron, ägg och nötfärs. Forma färsen till ca 10 köttbullar.
6. Stek köttbullarna runtom i lite olja i en stekpanna. Lägg över i en ugnsform och tillaga klart längst ner i ugnen (under potatisen) 8-10 min, tills köttbullarna är helt genomstekta.
7. Vitlöksyoghurt: blanda grekisk yoghurt , 1 vitlöksklyfta (pressad) och 1 krm salt i en liten skål.
8. Halvera den använda citronen. Hetta upp lite olja i en stekpanna. Fräs piementos de padron 2-3 min. Krydda med lite salt. Stek citronhalvorna med snittytan nedåt, 1-2 min.
9. Finhacka ruccola. Blanda den rostade potatisen med den kryddiga tomatsåsen. Lägg upp på ett fat och toppa med rostad mandel och ruccola. Ringla över lite vitlöksyoghurt. Servera med köttbullar, piementos de padron, stekt citron och resten av yoghurten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...