måndag 19 mars 2018

Chilistekt färs med thaibasilika

För lite sen lagade jag denna rätt från Jennie Walldéns senaste kokbok. Rätten heter egentligen chilistekt biff med thaibasilika men jag använde mig av köttfärs denna gång. Så det behöver inte vara biff. Kan även vara kyckling, fläsk eller tofu istället. Eller favoritfärsen. Istället för ris tog jag äggnudlar. Jag är mer för nudlar än ris.
Mycket god rätt och jag älskar thaibasilika. Kommer testa denna med annat protein.
 


Chilistekt biff (färs) med thaibasilka
4 port

600 g flankstek
2 msk thailänds eller japansk soja
1 msk majsstärkelse
1 gul lök
2 röda spetspaprikor
5 vitlöksklyftor
2 röda chilifrukter (fler för mer hetta)
1 stor bunt thaibasilika ( gärna från asiatisk livsmedelsbutik, annars 2 krukor)
neutral rapsolja till stekning
½ dl ostronsås
2 msk farinsocker
färskpressad saft från ½ lime

1. Skär flanksteken i tunna skivor över fibrerna. Blanda soja och majsstärkelse i en bunke. Lägg i köttet och blanda väl.
2. Skala och skär löken i tunna båtar och paprika i långa strimlor. Skala och finhacka vitlöken. Skiva chili tunt och plocka basilikablad.
3. Hetta upp en stor stekpanna eller wok med lite olja tills den börjar ryka. Stek köttet i 1 minut tills det får färg runtom. Lägg över på en tallrik och ställ vid spisen.
4. Hetta upp mer olja tills det ryker och fräs sedan lök, vitlök, paprika och hälften av chilin i cirka 2 minuter. Lägg tillbaka köttet i pannan, tillsätt basilikablad och låt fräsa ihop. Häll över ostronsås. Strö över socker och pressa över lime. Vänd runt och servera genast med nykokt jasminris. Toppa med kvarvarande chili och basilika.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...