torsdag 14 december 2017

Sobanudlar med kycklingfärs, pak choi och shiitake

Asiatiska smaker är så enkla men ändå så smakrika. Det behövs inte mycket för att det ska bli gott. Enkelt är det oftast också och det går snabbt. Perfekt!
Det är ofta jag är sugen på asiatisk mat och denna gång blev det en rätt från Jennie Walldén som har många goda rätter att bjuda på. Jag har gjort flertalet och lika nöjd varje gång.
Denna gång blev det denna rätt med kycklingfärs och pak choi. Tyvärr hittade jag inte sobanudlar i min butik så jag tog äggnudlar. Sen är svamp ingen favorit hos mig så jag uteslöt det i denna rätt.
                                

Sobanudlar med kycklingfärs, pak choy och shiitake
4 port

400 g sobanudlar
300 g kycklingfärs
2 huvuden på pak Choi
6 salladslökar
250 g shiitake
3 msk rostade sesamfrön
neutral rapsolja, att steka i

Sås
0,5 dl oystersauce
1 msk svart bönpaste eller svart bönsås (finns på asiatiska hyllan)
3 msk japansk soja
3 msk strösocker
1 klyfta vitlök, riven
1 msk sesamolja

1. Koka sobanudlarna 1 minut kortare än anvisningarna. Skölj av med iskallt vatten och droppa av väl i durkslag.
2. Blanda alla ingredienser till såsen. Ställ åt sidan.
3.Skär pak choi och salladslök i ca 4 cm bitar. Om svampen är stor, riv i mindre bitar. Stek svampen i en wok eller stor stekpanna på hög värme till gyllene. Lägg på en tallrik och ställ åt sidan.
4. Hetta upp pannan igen och stek kycklingfärsen på hög värme till genomstekt. Tillsätt pak choi och salladslök och låt steka med i 1 minut. Vänd ner svamp, nudlar och sås och låt det hela steka ihop i 2 minuter.
5. Strössla över sesamfrön och servera genast.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...