söndag 31 december 2017

Kladdkaka med dulche de lechepannacotta

Då är det sista dagen på 2017. Jag hoppas ni har haft ett bra år och får ett gott och härligt avslut innan vi välkomnar 2018.
Jag avslutar årets inlägg med en härlig kladdkaka med dulche de leche pannacotta som jag bjöd på när jag hade mitt glöggmingel den tredje advent.
En enkel och mycket god kaka som passar alla tillfällen. Jag bytte ut agar agar mot gelatinblad och tog 2½ blad och det blev bra.

Med detta önskar jag Er alla ett Gott Nytt År! Vi ser fram emot ett härligt och gott 2018.
                                

Kladdkaka med dulche de leche pannacotta

100 g smör
1,5 dl strösocker
1 dl brunt farinsocker strö
1 krm äkta vaniljpulver
2 ägg
1,5 dl vetemjöl
0,5 dl kakao
1 krm salt
2,5 dl vispgrädde
1/2 burk dulche de leche à 397 g (spara resten till dekoration om du vill)
1 tsk agar agar pulver

1. Sätt ugnen på 200 grader (ej varmluft)
2. Smält smöret i en kastrull och häll över i en bunke
3. Tillsätt strösocker, farinsocker, vaniljpulver, ägg, vetemjöl, kakao och salt. Blanda ihop bara precis till det gått ihop till en jämn smet.
4. Täck botten av en rund springform med diameter på 20 cm med bakplåtspapper. Häll upp smeten i formen och grädda kladdkakan i mitten av ugnen i ca 17 minuter.
5. Ställ kladdkakan i kylskåpet medan du förbereder pannacotta-toppingen.
6. Lägg vispgrädde, dulche de leche och agar agar pulver i en kastrull. Blanda ihop och koka upp under omrörning i ca 3-4 minuter. Häll pannacottan över kladdkakan i formen och ställ tillbaka i kylskåpet så att pannacottan får stelna.
7. Pannacotta-toppingen stelnar redan efter 1-2 timmar men kladdkakor smakar som allra bäst när de fått stå över natten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...