måndag 4 december 2017

Havrebollar

Åh, dessa havrebollar/kokosbollar/kioskbollar är verkligen nostalgi för mig. Jag åt dem ofta när jag gick i högstadiet och de sålde dessa på friluftsgården där eller i kiosken i centrum. Så goda!
I fredags hade vi adventsbasar på jobbet och jag skulle köpa dessa men då var de slut :( Så jag har inte slutat tänka på dem så idag när jag kom hem så gjorde jag egna för första gången. Så enkelt och det går så fort. Och det smakade precis som jag minns. Mmm...
Finns många olika recept på dessa men jag hitta dessa hos Mary Dane.
Jag använde hela kokosflingor i smeten, jag tog riktigt smör och sedan rulla jag dessa som bollar när jag hade kylt smeten en halvtimme. Nu är de redo för frysen i väntan på fikagäster :)

                                  

Havrebollar
ca 20 bollar

6 dl havregryn (eller glutenfritt havregryn från Semper om du vill göra glutenfria)
2 dl socker
1 dl kokos + kokos att rulla i
3 msk Oboy eller ca 1 tsk kakao
1 tsk vaniljsocker
1,5 dl vispgrädde
150 g margarin (jag tog smör)

Mixa havregrynen i en matberedare en stund. Flingorna ska bli lite mindre i storlek, men inte till pulver. Kokoset får gärna också mixas en liten stund, detta går dock inte lika bra i en matberedare, utan jag mixar detta kort i min kaffemalare. Detta är inte nödvändigt.
Vispa margarinet mjukt. Vispa grädden fast i en annan skål.
Blanda alla torra ingredienser. Tillsätt margarinet och grädden och blanda väl. Smeten ska vara ganska lös, den stelnar något i kylen sedan då havregrynen absorberar fukten i smeten samt att margarinet stelnar. Ställ in smeten i kylen ca 1 h och forma sedan avlånga "korvar" som delas i lagom stora bitar. Rulla i kokos.
Förpacka bollarna i en låda och ställ i kylen. Låt dem gärna vila 1 dag.
Ta fram havrebollarna 15 minuter innan servering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...