söndag 26 november 2017

Kolasnittar med daim

Vill man baka och göra det enkelt så då är det perfekt att baka snittar. Enkelt och försvinnande gott! Jag hade ett par timmar över innan jag skulle iväg och då snodde jag ihop degen och det blev 4 längder. Sen kan man variera smaken med det man tycker om och leka sig fram. Här blev det daim. Gott!

                                            

Kolasnittar med daim
30 kakor

200 g smör, rumstempererat
130 g strösocker (1,5 dl)
40 g ljus sirap (2 msk)
10 g bakpulver (2 tsk)
300 g vetemjöl (5 dl)
10 g vaniljsocker (1 msk)
110 g daim

1. Sätt ugnen på 175 grader, varmluft.
2. Vispa smör, strösocker och sirap i några minuter. Det ska bli fluffigt och mjukt. Blanda sedan i bakpulver, vetemjöl och vaniljsocker och arbeta med handen till en deg. Hacka daim och blanda i.
3. Dela degen i 4 bitar och rulla ut till plåtlånga längder. Lägg 2 längder på en plåt med bakplåtspapper under och platta till med handflatan. Grädda mitt i ugnen i 13-15 minuter, eller tills kakorna fått en fin gyllenbrun färg.
4. Ta ut kakorna och låt dom svalna någon minut innan du skär dem i lagom breda kakor, låt svalna helt och förvara torrt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...