onsdag 22 november 2017

Broccolipesto

Jag har gjort en broccolipesto när jag fick broccoli i min ekolåda. Kul att kunna variera och göra lite nya tillbehör. Jag tycker den blev god men den är lite speciell i smaken då den blev lite besk men mig stör det inte. Jag serverade det sedan till ugnsbakad kyckling, mycket gott!
Sedan hade jag det till nykokt bönpasta med tomater och ost. Också väldigt bra kombo.
Annars kan man ha det som pålägg på bröd eller till maten.

                                

Broccolipesto
4 port

250 g broccoli
½ citron
2 skalade vitlöksklyftor
1 dl rostade hasselnötter
½ kruka salvia
1 ½ dl olivolja
salt och peppar

1. Ansa och dela broccolin i mindre bitar.
2. Pressa ut juicen ur citronen.
3. Mixa broccoli, citronjuice, vitlök, hasselnötter och salviablad med olivolja till en smidig röra, gärna med lite bitar i. Smaka av med salt och peppar.
4. Servera broccolipastan till pasta, som röra på bröd eller tillbehör till en bit kött, fågel eller fisk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...