söndag 29 oktober 2017

Kolaäppelpaj med havresmul

Vad är en höst utan äppelpaj? Det är så gott med en god äppelpaj, äppelkaka och äppeldesserter.
Jag gjorde en väldigt enkel äppelpaj med ett kolatäcke. Till det passar vaniljsås, vaniljglass eller grädde bra till. Tipsar jag som inte äter sånt till, iallfall inte det som innehåller vanilj ;)
I receptet jag såg stod det att man ska göra stora klyftor men jag gjorde mindre men ändå är det bra tuggmotstånd i äpplena när jag tar ut dem ur ugnen efter tidsangivelsen. Så kan vara bra att veta. Jag skulle faktiskt kunna tänka mig att steka äppelklyftor först i lite smör och kanel och sedan hälla dem i ugnsform och på med kolatäcket. Det ska jag göra nästa gång.
Jag lät pajen stå längre i ugnen med folie över så inte kolatäcket blev bränt men det blir rätt hårt om det får stå för länge. Så tänk på att göra mindre klyftor/bitar om ni inte vill ha dem för hårda.
Men god är den!

                                 

Kolaäppelpaj med havresmul
Ca 6 port

Havresmul

150 g smör
2 dl råströsocker
2 msk ljus sirap
½ dl vispgrädde
3 dl havregryn
2 dl vetemjöl
½ tsk salt

Fyllning
5–6 äpplen
Ugn 200°


1. Havresmul: Smält smöret i en kastrull. Rör i råströsocker, sirap och vispgrädde. Koka upp.
2. Rör i havregryn, mjöl och salt
3. Kärna ur och skär äpplena i stora klyftor. Lägg dem i en smord form, ca 20 cm i diameter. Fördela smeten ovanpå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...