söndag 1 oktober 2017

Chocolate chip cookies med lakrits

Ja, det är mycket chocolate chip cookies hos mig just nu. Jag testar olika recept och sen är det ju bara så himlans gott. Och man har oftast ingredienserna hemma så bara att köra på om man blir sugen. Sen har vi kakdegen jag jämt nämner också. Bara den gör att man vill baka så man får äta också :)
Denna gång skulle jag åka till min bror och hans sambo och han gillar lakrits (och jag med) så ville testa att ha det i kakorna. Så köpte Kick (gamla käck) och hackade i. Jag tycker det blev fantastiskt gott. Lite segt och kladdigt ihop med kakdegen och chokladbitarna. En hit! Jag kommer absolut göra det igen.
När ni rullar bollarna så dra lite i bollen åt olika håll så de brister i mitten innan ni lägger dem på plåten. Dessa kakor blev väldigt mjuka men det är en smaksak, jag vill gärna ha dem lite mjuka och sega än hårda. Men prova er fram och ha dem längre i ugnen om ni vill ha hårdare kakor.

                                 

Chocolate chip cookies med lakrits
ca 20 st

200 g smör, rumsvarmt
1,5 dl socker
1,5 dl farinsocker
1 msk vaniljsocker
1 ägg
1 äggula
4,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
½ tsk salt
3 dl chokladknappar
7 st Kick

1. Börja med att sätta ugnen på 200°C och klä en plåt med bakplåtspapper, ställ åt sidan.
2. Vispa rumsvarmt smör med strösocker, farinsocker och vaniljsocker krämigt.
3. Tillsätt ägg och äggula, rör om tills smeten går ihop.
4. Arbeta sedan in vetemjöl, bakpulver och salt. Knåda ihop en smidig kakdeg.
5. Tillsätt 2/3 av chokladknapparna och grovhackad Kick och arbeta in dem i degen.
6. Rulla 10 stora bollar av kakdegen, drag sedan isär alla bollar så att de delar sig på mitten och lägg med den ojämna sidan uppåt på en plåt.
7. Grädda kakorna mitt i ugnen i ca. 9-10 minuter, tag ut och lägg på resterande chokladknappar.
8. Låt svalna på plåten innan du flyttar dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...