måndag 4 september 2017

Lemongrass chicken med rostade cashewnötter

För lite sen hade jag Linas inspirationskasse och detta är rätt nummer 2. En kycklinggryta med goda smaker. Tyvärr är det svårt att fota såna här rätter där allt är enfärgat och brunt. Men det var gott!
Då jag inte fick med alla varorna i denna leverans så fick jag improvisera då jag inte hitta alla ingredienser. Men det gick bra ändå, om än lite omständigare.
Men absolut smakrik och enkel rätt.

                                  

Lemongrass chicken med rostade cashewnötter
2 port

2 port jasminris
2 msk färsk ingefära
50 g citrongräs
1 gul lök
ca 300 g kycklinglårfilé
2 vitlöksklyftor
olja
2 tsk vetemjöl
1 msk socker
2 msk japansk soja
1 msk kinesisk soja
1½ dl vatten
1 kruka tat soi
2 krm chili flakes
1 krm salt
en skvätt vitvinsvinäger
1 förp cashew/kokos-ingefära (från märket smiling)

1. Koka 2 port jasminris enligt anvisning på förpackningen.
2. Skala och finhacka ingefära. Finstrimla citrongräs så tunt som möjligt (min rekommendation är att banka citrongräset så aromen kommer fram och sen grovhacka citrongräset och sedan plocka upp bitarna innan servering då de är hårda och stickiga).
Klyfta lök. Skär kycklinglårfilé i mindre bitar.
3. Fräs kyckling, lök, ingefära, citrongräs och vitlöksklyftor (pressade) i lite olja i en stekpanna 4-5 min.
4. Blanda ner vetemjöl, socker, japansk soja, kinesisk soja och vatten. Koka ihop 4-5 min, tills kycklingen är helt genomstekt (innertemp 72 grader).
5. Chilistekt tat soi: skär bort tat soi (inkl. stjälkarna) från krukan. Hetta upp lite olja i en stekpanna. Fräs tat soi ½ min. Krydda med chili flakes, salt och en liten skvätt vitvinsvinäger.
6. Strö cashew/kokos-ingefära över kycklingenwoken.
Servera med chilistekt tat soi och jasminris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...