söndag 27 augusti 2017

Sotad lax med fänkåls-beurre blanc och rostad kronärtskocka

Denna vecka har jag kört Linas Inspirationskasse. Det är ett smidigt koncept och det är kul att testa lite nya rätter ibland och när fantasin tryter. Tyvärr gick inte leveransen som det skulle till mig denna vecka så jag fick inte allt men mänskliga faktorn händer oss alla och det var första gången jag drabbades av något genom dom och jag fick ett bra bemötande så jag fick inhandla lite själv och alla ingredienser hitta jag inte så fick ta lite annat istället men det har gått bra.
Först ut var denna lax och det var en fantastisk god rätt. Laxen blev perfekt och de ugnsrostade grönsakerna med persiljan var supersmarrig. Absolut en rätt jag kommer göra igen.
                                   

Sotad lax med fänkåls-beurre blanc och rostad kronärtskocka
2 port

500 g potatis
100 g snackmorötter
1 fänkål
3 vitlöksklyftor
olja
salt
peppar
1 schalottenlök
smör
1 msk vitvinsvinäger
3 dl vatten
½ tärning kycklingbuljong
300 g laxfilé
1 tomat
1 burk kronärtskocka
bladpersilja

1. Värm ugnen till 250 grader.
2. Halvera potatis. Dela snackmorötterna på längden. Skär ½ fänkål i klyftor. Lägg potatis, morot och fänkål i en ugnsfast form. Blanda med 2 pressade vitlöksklyftor, olja, salt och nymald svartpeppar. Rosta i mitten av ugnen 20-25 min.
3. Fänkåls-beurre blanc: finhacka ½ fänkål (ca 100 gr), 1 schalottenlök och 1 vitlöksklyfta. Fräs allt i lite smör i en liten kastrull. Tillsätt vitvinsvinäger, vatten och buljontärning. Låt sjuda 10-15 min, eller tills fänkålen är helt mjuk. Tillsätt 2 msk smör och mixa slät med stavmixer. Smaka av med salt. För en helt slät sås, sila genom en finmaskig sil.
4. Skär laxfilé till 2 portionsbitar. Krydda med 2 krm salt. Sota fisken i en torr het stekpanna 1 min per sida. Lägg över i en ugnsfast form och tillaga klart längst ner i ugnen 5-7 min.
5. Ta ut den rostade potatisen och grönsakerna ur ugnen. Klyfta en tomat. Blanda ner tomat och kronärtskocka (avrunnen) med potatisen. Rosta allt i övre delen av ugnen ytterligare 5-6 min.
6. Grovhacka bladpersilja och blanda med de rostade grönsakerna. Servera till sotad lax och fänkåls-beurre blanc.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...