tisdag 1 augusti 2017

Halloumi- och nektarinsallad med yoghurt och bönor

Häromdagen gjorde jag denna sallad till lunch när jag var hos mina föräldrar i sommarstugan.
En mycket fräsch och god sallad! Med stekta nektariner mot den salta halloumin var pricken över i:et.
I originalreceptet är sallad gjord på bulgur men jag använde mig av kamutvete istället.
Goda smaker och perfekt en varm sommardag :)
Absolut en sallad som kommer göras flera gånger.
                                 

Halloumi- och nektarinsallad med yoghurt och bönor.
4 port

4 port bulgur eller annat gryn
150 g haricot verts

2 förp halloumiostar (á 200 g)
1 msk olivolja
2 nektariner
1 msk honung
65 g spenat
1 dl pumpakärnor
2 dl matyoghurt

Dressing
½ påse salladslök (á 125 g)
½ kruka basilika
1 msk vitvinsvinäger
1 msk olivolja
salt och peppar

1. Koka bulgur eller andra gryn enligt anvisning på förpackningen.
2. Ansa och koka haricot verts mjuk i saltat vatten.
3. Dressing: Ansa och skiva salladslöken. Grovhacka basilikan. Blanda vinäger och olivolja. Smaka av med salt och peppar. Vänd ner salladslöken och basilikan.
4. Skär halloumin i skivor och stek den i hälften av olivoljan i en stekpanna.
5. Dela nektarinerna och ta bort kärnorna och skär dem i klyftor. Stek sedan nektarinklyftorna i resten av olivoljan i stekpannan och ringla över honungen.
6. Blanda grynen med spenat, pumpakärnor och dressing.
Servera med halloumi, nektariner, haricot verts och matyoghurt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...