onsdag 3 maj 2017

Pulled salmon wraps

Jag prenumererar på Smakbox och varannan månad får man en välfylld låda med massa olika varor. Lika spännande varje gång. Det kan vara nyheter, ekologiskt, nyttigt, onyttigt, tillbehör osv.
I senaste smakboxen fick man testa på Santa Marias nyhet "Street food". De har kommit ut med tre olika rätter och jag fick den indiska varianten med pulled salmon.
Det ska vara enkelt att laga maten och vara bra kryddning och passa de flesta i familjen.
Jag blev absolut nyfiken på detta och det lät väldigt gott. Så jag fick Chapatibröd, en kryddpåse och citronchutney. Så det jag fick komplettera med var lax, färsk spenat och yoghurt.
Var det enkelt? Jaaaa, enklare kunde det knappast gå. Man fick med en stekpåse i kryddpåsen som man hade laxen i och sen skötte det sig självt i ugnen i 20 min. Sen var det bara att göra i ordning wrapen. Så enkelt och  laxen blev så god!
Så tummen upp för Santa Maria. Men nu måste jag införskaffa mig den andra varianten med Jerk-krydda och kokosbröd för det är ju bara så jag. Det låter som en fullträff för mig så inom kort måste jag införskaffa mig det.
Nu ger jag väldigt mycket reklam här för Santa Maria men är det gott så vill jag tipsa om det :)
Se receptet nedan så ser ni hur enkelt det är. Och nedan har ni en bild på vad hur produkterna ser ut så ni vet vad ni ska leta efter i butiken.

                                

                                 

Pulled salmon wraps
4 port

500 g laxfilé utan skinn
1 påse Santa Maria Ginger & Chili Spices
1 msk smör
0,5 dl vatten
1 paket Santa Maria Chapati Bread
1 påse färsk bladspenat
1 burk Santa Maria Lemon Chutney
1 dl matlagningsyoghurt

1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Lägg lax, kryddblandning, smör och vatten i stekpåsen som följer med kryddblandningen.
3. Lägg stekpåsen på en kall plåt och klipp bort ca 0,5 cm av påsens ena hörn. Tänk på att påsen kommer expandera under tillagning, så se till att den inte är nära ugnens kanter. Tillaga laxen i 20 minuter i mitten av ugnen.
4. Ta ut laxen och klipp ett stort hål upptill i stekpåsen. Se upp för den heta ångan!
5. Töm hela innehållet i stekpåsen i en skål och dra isär laxen med två gafflar.
6. Värm chapatibröden i stekpanna eller micro. Lägg på spenat, chutney och yoghurt. Toppa med lax och vik ihop till en wrap.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...