lördag 15 april 2017

Dinde Lyonnaise

En av rätterna i Linas matkasse var denna Dinde Lyonnaise. Har aldrig hört talas om detta tidigare. Men jag skulle säga att det känns som en lite finare pytt i panna :) Men väldigt god!
Jag skulle säga att det här var den godaste rätten i kassen och den jag trodde mest på var den sämsta, kul när det blir så och få upp ögonen för andra rätter.

                               

Dinde Lyonnaise med syltad lök och dijonyoghurt
2 port

450 g potatis
Olivolja
Salt
Svartpeppar
½ förpackning steklök
4 vitlöksklyftor
1½ dl vatten
1 msk socker
1½ msk ättiksprit (12%)
1 lagerblad
1½ dl grekisk yoghurt
3 tsk dijonsenap
1 tsk honung
½ kruka bladpersilja
1 rödlök
ca 300 g kalkonschnitzel
smör
2-3 tsk rödvinsvinäger
½ förpackning sockerärtor

1. Sätt ugnen på 250 grader.
2. Tärna potatis (3*3 cm). Blanda med lite olivolja, salt och nymalen svartpeppar i en ugnsform. Rosta högt upp i ugnen 20-25 min.
3. Syltad lök: skala steklök och skiva 2 vitlöksklyftor. Koka upp vatten, socker, ättiksprit och 2 krm salt i en liten kastrull. Lägg ner all lök och lagerblad. Koka under lock 12-15 min, tills löken är mjuk och det mesta av vätskan kokat bort. Håll uppsikt så den inte bränner. Ställ åt sidan.
4. Blanda grekisk yoghurt med dijonsenap, honung och 1 krm salt i en liten skål.
5. Finhacka bladpersiljan och lägg i en skål. Tärna rödlök och schnitzel (3*3 cm).
6. Hetta upp en stekpanna med lite olivolja och ½ msk smör. Stek kalkonen och löken med ½ tsk salt på hög värme 5-6 min eller tills den är genomstekt.
7. Dra pannan från värmen och blanda ner 2 vitlöksklyftor (pressade), rödvinsvinäger, bladpersiljan och sockerärtorna.
8. Fördela Dinde Lyonnaise och potatis på tallrikar och servera med syltad lök och dijonyoghurt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...