söndag 12 mars 2017

Halloncheesecake

I torsdags var det min tur att baka till fikat på jobbet. Vi turas om att ha och nu så var det jag igen.
Det blev en bakad halloncheesecake. Enkelt att göra och sköter sig själv i ugnen. Perfekt när man kommer hem på kvällen och inte vill stå alltför länge eller har tiden att stå en kväll.
Jag har inte gjort denna med hallon förut utan med blåbär som är en favorit. Men det var mycket gott med hallon också och så dekorerade jag med färska smakrika hallon.
Men bara halva gick åt då den är väldigt mäktig så resten fick följa med hemåt igen men eftersom jag hade franskakurs på kvällen så bjöd jag även kurskamraterna då jag kom direkt från jobbet. Uppskattat! :) 
(Ursäkta dåliga bildkvaliteten då den har sms'ats mellan mobiler och det blev inget bra med att lägga in det här).

                                        

Halloncheesecake

75 g smör
200 g digestivekex
1 krm salt
0,5 dl maizena
3 st ägg
1 tsk vaniljsocker
4 dl crème fraiche
200 g hallon (jag tog 250 g)
2 dl socker
3,5 dl kesella

Botten:
Sätt ugnen på 150 grader. Kör kexen i en mixer. Smält smöret och rör ner smulorna. Pressa ner blandningen ordentligt i botten av formen. Baka den ljusbrun, ca 12 minuter.

Fyllning:
Mixa hallonen till en slät puré. Blanda crème fraiche och kesella i en bunke. Tillsätt hallonpuré, socker, vaniljsocker, maizena, salt och ägg. Häll massan i formen. Baka i mitten av ugnen i 150 grader i ca 75 minuter eller tills den känns färdig när du sticker en provsticka i den. Låt kallna och ställ i kyl över natten. Lossa kanterna försiktigt med en kniv som spolats i varmt vatten.

Ta fram kakan i rumstemperatur ca 30 min innan servering så smakerna kommer fram mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...