torsdag 19 januari 2017

Bánh xèo - vietnamesisk omelettpannkaka med räkor


På helgerna brukar jag ha TV4 Nyhetsmorgon på och tycker det är mysig start på dagen. Under programmets gång så har de lite matlagning och avslutar alltid med provsmakning av rätterna som har lagats under tiden. För lite sen var det asiatiskt tema och det jag fastna för var de vietnamesiska omelettpannkakorna som fylldes med räkor och örter. Jag har sett recept på det tidigare och velat testa men aldrig kommit så långt. Men nu kunde jag inte låta bli.
Pannkakorna ska bli krispiga och stekas på hög värme i olja men då jag inte har nån fläkt så fungerar inte det för då sätts snart brandvarnaren igång men fick ändå lov att öppna fönstret mitt i vintern :)
Sedan ska det egentligen vara böngroddar till men då jag inte är så förtjust i det så hoppade jag över det.
Men med räkor, alla örter och denna sås så blev det fantastiskt gott! Men jag kan tycka att 200 g räkor till 4 pers inte är mycket men böngroddarna gör nog sitt om man har det med.
                            

Bánh xèo - vietnamesisk omelettpannkaka med räkor

Smet:
2 dl rismjöl
3 dl kokosmjölk
1 tsk gurkmeja
2 dl kallt vatten
2 ägg
2 msk fisksås
neutral rapsolja

Dressing:
0,5 citrongräs, finhackat
4 msk vatten
2 msk råsocker
1 vitlöksklyfta, finhackad
1 röd chili, finhackad
1,5 lime, juicen
0,5 kruka färsk koriander
4 msk fisksås

Fyllning:
200 g skalade räkor
1 förpackning böngroddar
3 dl plockade färska örter, tex koriander, thaibasilika, mynta

1. Vispa ihop alla ingredienser till smeten. Låt stå i kyl ca 30 min. Förbered fyllningen.
2. Sjud citrongräset med vatten och socker ca 3 min. Sila och blanda med vatten, chili, lime, fisksås och koriander.
3. Hetta upp olja i en panna och stek pannkakor i omgångar. Se till att de inte blir för tjocka. Det är viktigt att pannan är het, det ska sprätta till rejält när man lägger ner smeten. Stek krispigt, vänd och stek på andra sidan. Lägg upp på tallrikar och fyll med grönsaker och räkor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...