lördag 10 december 2016

Yoghurtsill med vitlök, chili och basilika

Igår hade vi julfest i vår Brf. Jag var med och anordnade det ihop med ett par andra. Jag bidrog med löjromscheesecake, saffransrutor och så en inlagd sill.
Detta sillrecept är från Leila. Jag har inte gjort denna tidigare men den blev mycket uppskattad och mycket god. Den var enkel att göra, under halvtimmen.
Den här sillen kommer jag att göra flera gånger för det var många goda smaker.
                                        

Yoghurtsill med vitlök, chili och basilika

3 pkt (á 420 g) 5-minuterssill
2 msk sweet chilisås
1 kruka basilika
½ klyfta vitlök
4 dl grekisk yoghurt
Skal av 1 riven citron
2 msk olivolja
Flingsalt
Svartpeppar från kvarn

1. Häll av sillen och låt all vätska droppa bort.
2. Blanda sweet chilisås, hackad basilika, riven vitlök, yoghurt, rivet citronskal, olivolja och krydda med flingsalt och svartpeppar.
3. Skiva sillen i bitar och blanda med såsen, fyll en sillburk eller sillkrus och låt med fördel sillen stå 1-2 dagar.
Om man vill kan sillen ätas direkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...