fredag 30 december 2016

Sichuan Chicken Kung Pao

Då är vi inne på näst sista dagen för 2016. Jag hoppas ni har haft ett bra år och kanske har ni haft nyårslöften som ni har uppfyllt. Mitt 2016 har varit lite omvälvande om jag kan säga så. Jag har ett nyårslöfte som återkommer år efter år och det är att jag ska sätta mig själv och min hälsa i första hand så jag får må bra. Inte alltid så lätt som det låter. 2016 har inneburit en stor del av detta då jag gick igenom en stor operation i början av året och det har underlättat mycket för mig och min kropp. Mår så mycket bättre och det är huvudsaken men det sägs att det tar cirka ett år innan man kan se slutresultatet. Så för mig har det varit ett tufft men bra år :)

Men nu så lägger jag in årets sista mat-inlägg. En wok från Jennie Walldén som jag lagade ikväll. En enkel och mycket god sådan. Lagom hetta för min smak och knapriga grönsaker. Jag använde broccolibuketterna i rätten fast de inte ingår i receptet men jag tycker det är så gott.
Sen avsluta med jordnötter. Mums!
En rätt jag absolut kommer göra flera gånger.

Med det vill jag önska Er alla ett riktigt GOTT NYTT ÅR!!!
 
 


Sichuan Chicken Kung Pao
4 port

600 g kycklinglårfilé
3 vitlöksklyftor, skalade och finhackade
1 msk finhackad ingefära
1 tsk sichuanpeppar, mortlad
1½ tsk chiliflakes
1 broccolistam
1 stor morot
6 salladslökar
1½ dl jordnötter
rapsolja till stekning

Marinad:
1½ msk ljus soja
1 msk vitt vin eller 1 tsk risvinäger
1½ tsk potatismjöl

Sås:
2 msk svart kinesisk vinäger eller balsamvinäger
2 msk ljus soja
2 tsk sesamolja
2 msk strösocker
1½ tsk potatismjöl

1. Skär kycklingen i 2*2 centimeters stora bitar. Blanda alla ingredienser till marinaden och häll över kycklingen. Blanda väl och ställ åt sidan.
2. Blanda alla ingredienser till såsen i en skål. Blanda väl och ställ åt sidan.
3. Skala och skär grönsakerna i 2*2 centimeters stora bitar. Hetta upp en wok eller stor stekpanna på högsa värme tills den ryker. Häll i oljan och tillsätt sichuanpeppar och chiliflakes. Vänd direkt ner kycklingen och stek tills den börjar bli gyllene. Tillsätt då broccoli, morot och salladslök. Fräs i 1 minut, häll sedan på såsen. Tillsätt jordnötterna och rör om så allt täcks av såsen.
Servera genast med nykokt jasminris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...