onsdag 7 december 2016

Gremolatastekt torskrygg med brynt mandel

Jag hoppar lite i mina inlägg. Detta är den sista rätten ur Linas Matkasse som jag hade för två veckor sedan. Då var det dags för fisk med gremolata och brynt mandelsås.
Gremolata är en favorit hos mig. Det är en blandning på persilja, citron, vitlök och olivolja. Fräscht och gott. Dock är det ingen vitlök i detta recept men jag rev i lite ändå.
De citronbakade rotfrukterna var jättegoda och ett tips jag kommer ta med mig till framtida middagar.
Tyvärr är jag lite kluven till den brynta mandelsåsen. Det blev lite för mycket. Jag hade nog hellre serverat brynt smör till bara.
Men tummen upp för en i övrigtgod rätt :)

                             

Gremolatastekt torskrygg med brynt mandel och citronbakade rotfrukter
2 port

Några kvistar bladpersilja
1 citron
1 msk mjöl
1 msk hyvlad mandel
300 g torskrygg
½ tsk salt
1 schalottenlök
2 morötter
450 g sparrispotatis
½ tsk torkad rosmarin
3/4 tsk salt
1 tsk honung
olivolja
2 msk hyvlad mandel
1 msk smör
1 tsk vetemjöl
1 dl vatten
1/4 tärning grönsaksbuljong
1 vitlöksklyfta
svartpeppar
olivolja
½ ask ärtskott

1. Sätt ugnen på 250 grader.
2. Finhacka bladpersilja och finriv skal av en citron. Blanda på en tallrik med mjöl och hyvlad mandel (lätt krossad). Torka av torskrygg med hushållspapper och salta. Vänd torsken i mjölblandningen.
3.Dela schalottenlök och morötter på längden och lägg i en smord ugnsform. Blanda ner sparrispotatis, rosmarin, salt, honung och olivolja. Dela den använda citronen och lägg ena halvan i formen, (skiva den andra till servering). Baka högt upp i ugnen 20-25 min, eller tills potatisen ärklar.
4. Sås: Bryn 2 msk mandel och 1 msk smör i en liten kastrull tills smöret och mandeln fått färg och en nötaktig doft. Pudra över1 tsk mjöl och vispa ner vatten, buljongtärning och vitlöksklyfta (pressad). Låt sjuda 5-6 min.
5. Krydda torsken med nymalen svartpeppar och stek den i lite olivolja på medeltemperatur 3-4 min på varje sida eller tills den är klar. Lägg på en tallrik.
6. Ta ut rofrukterna, pressa saften ur den rostade citronen med baksidan av en sked och blanda med rotfrukterna.
7. Torka ur stekpannan och fräs ärtskott hastigt (30-45 sek) i lite olivolja. Smaka av med salt.
8. Servera gremolatastekt torskrygg med brynt mandelsås, citronbakade rotfrukter, frästa ärtskott och citron.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...