måndag 14 november 2016

Festlig lax med västerbottenost

Igår var det Fars dag och jag åkte hem till mina föräldrar och firade pappa med lite trisslotter.
Mamma tillaga en god middag bestående av färsk lax och rökt lax. Den var mycket god!
Rolig kombination att använda två sorters lax i en rätt. Men det gjorde mycket för smaken.
Sen är ju rödlök, caviar och dill en oslagbar kombination.
Så jag fota av receptet och delar med mig här till Er :)
                                   

Festlig lax med västerbottenost
4 port

300 g färsk lax
200 g kallrökt lax
2 dl riven Västerbottenost
Salt, svartpeppar
2 dl vispgrädde
2 tsk fiskfond/2 smulade fiskbuljongtärningar
2 msk Maizena redning, ljusa såser

Garnering:
1 liten rödlök
50 gr caviar
Dill

Sätt ugnen på 200 grader.
Dela den färska laxen i 8 bitar. Lägg dem på skivorna av den kallrökta laxen, strö över ost och rulla samman och lägg i en ugnsform. Salta och peppra.
Koka upp grädden, fond/buljongtärning och maizena. Häll såsen över fisken och ställ in i ugnen ca 20 minuter.
Garnera med finhackad rödlök, caviar och dill och servera med kokt potatis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...