torsdag 15 september 2016

Naanbrödspizza

En av middagarna i förra veckans Linas Matkasse var en jättegod naanbrödspizza. Man gjorde en enkel salsa och sedan en fyllning på rostad majs, avokado, fetaost och koriander.
Jag struntade i att ta bort fröna från chilin och det blev väldigt stark så det kan vara bra att tänka på. Eller provsmaka chilin så ni vet hur stark den är innan ni mixar ner hela i salsan.
Jag tycker det här var så fantastiskt gott så det vattnas nästan i munnen när jag tänker på det.
Absolut en ny rätt som kommer göras flera gånger och ett bra tips till fredagsmyset. Och den är vegetarisk dessutom så det är ett plus.
Salsan kommer jag göra som tillbehör till andra rätter.
Veckans bästa rätt!
                                

Naanbrödspizza med salsa molcajete och rostad majs- och fetaostsallad
2 port

3 tomater
1 röd chili
½ gul lök
2 vitlöksklyftor
½ lime
1 burk majs (avrunnen)
1 avokado
½ kruka koriander
100 g fetaost
salt
2 naanbröd

1. Sätt ugnen på grillvärme och maxtemperatur.
2. Salsa molcajete: Klyfta tomater, grovhacka chili och klyfta lök. Lägg på en plåt och rosta i ugnen 10-15 min, eller tills allt fått ordentligt med färg. Lägg i en mixerbunke. Pressa ner vitlöksklyftor och saft från lime. Mixa med stavmixer. Smaka av med salt.
3. Rostad majssallad: stek majsen i en torr stekpanna tills den blivit rostad. Lägg i en skål. Tärna avokado och grovhacka koriander. Blanda allt med rostad majs och smula ner fetaost. Smaka eventuellt av med lite salt.
4. Sänk ugnstemperaturen till 225 grader. Lägg naanbröden på en plåt med bakplåtspapper. Fördela salsa molcajete på bröden och tillaga mitt i ugnen 4-5 min.
5. Toppa pizzorna med rostad majssallad och servera direkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...