tisdag 13 september 2016

Lågtempererad lax med beurre blanc, äpple, krasse och pepparrot

I förra veckan hade jag Linas Matkasse. Ibland händer det att jag tar den och alltid kul med lite nya förslag och tips som man kan ta med sig.
Jag har nu fått klartecken från Linas Matkasse att få dela med mig av veckans recept till er :)
Jag är väldigt nöjd med de rätter som var och jag kommer göra minst en av rätterna flera gånger och sen ta med mig delar av de andra rätterna.
Först ut var en lax med vitvinsås och en kompott på äpple och kålrabbi. Fräscht och gott!
För mig var dock laxen inte klar efter tidsangivelsen på receptet så ökade på värmen och tiden.
                                

Lågtempererad lax med beurre blanc, äpple, krasse och pepparrot
2 port

500 g potatis
½ gul lök
1 vitlöksklyfta
smör
1 msk vetemjöl
1 flaska vitt matlagninsvin (200 ml)
1 dl vatten
½ tärning kycklingbuljong
ca 300 g laxfilé
salt
1 msk smör
1 grönt äpple
½ kålrabbi
olja
1 citron
1 bit pepparrot
½ ask krasse

1. Sätt ugnen på 150 grader.
2. Koka potatis i lättsaltat vatten.
3. Finhacka lök och vitlöksklyftan. Fräs på medelvärme i lite smör i en liten kastrull. Pudra ner vetemjöl. Tillsätt matlagningsvin, vatten och buljongtärning. Låt sjuda på medelvärme 10-15 min.
4. Skär laxfilén i 2 portionsbitar och lägg i en smord ugnsform. Krydda med 2 krm salt och tillaga mitt i ugnen 15-16 min.
5. Dra såskastrullen från värmen och tillsätt 1 msk smör. Mixa med stavmixer och smaka av med salt.
6. Skala och tärna äpple och kålrabbi. Fräs allt i lite olja i en stekpanna. Krydda med pressad saft från ½ citron och 1 krm salt.
7. Finriv pepparrot och klyfta ½ citron.
8. Toppa den ugnsbakade laxen med vitvinssås, äppelfräs och pepparrot. Klipp ½ ask krasse över laxen och servera med kokt potatis och citronklyfta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...