tisdag 20 september 2016

Kryddstekt kyckling med asiatisk sensommarsallad och ingefärshummus

Den sista rätten i Linas Matkasse var denna kryddstekta kyckling med asiatiska sensommarsalladen och med en god ingefärshummus.
Det står att det är en tuff rätt men jag tyckte inte alls det. Man gjorde klart hummusen och när kycklingen stod i ugnen så gjorde man salladen och sen var det klart.
Jag tyckte det här var riktigt gott och fräscht. Absolut en rätt jag kommer göra igen eller göra delar av. Så totalt under veckan med Linas Matkasse så var favoriten Naanbrödspizza, denna rätt kom god tvåa och laxen som nummer tre.
                 

Kryddstekt kyckling med asiatisk sensommarsallad och ingefärshummus
2 port

1 förpackning kikärtor (115g)
1 bit ingefära (1½ msk)
2 vitlöksklyfta (pressad)
2 tsk japansk soja
1½ msk olja
3 msk vatten
1 msk vetemjöl
1 msk majsstärkelse
1½ msk malen ingefära
2 tsk paprikapulver
2 tsk spiskummin
1 tsk salt
1½ tsk chili flakes
3 delade kycklingklubbor (ben och lår)
olja
½ lime
1½ msk socker
2½ msk japansk soja
1½ msk vitvinsvinäger
½ blomkål
½ gul lök
3 morötter
½ kålrabbi
½ ask coctailtomater
½ kruka koriander
½ kruka mynta
½ ask krasse

1. Sätt ugnen på 225 grader.
2. Ingefärshummus: häll av och skölj kikärtorna. Finriv ingefära. Lägg allt i en mixerbunke tillsammans med en pressad vitlöksklyfta, soja, olja och vatten. Mixa till en slät hummus med stavmixer.
3. Kryddmjöl: blanda vetemjöl, majsstärkelse, malen ingefära, paprikapulver, spiskummin, salt och 1 tsk chili flakes i en skål.
4. Vänd kycklingklubbor i kryddmjölet. Blanda ordentligt. Stek kycklingen runt om i en stekpanna med olja 4-5 min. Lägg över i en ugnsform och laga klart mitt i ugnen 13-15 min, eller tills kycklingen är genomstekt.
5. Dressing: blanda pressad saft från lime, vitlöksklyfta, socker, soja, vitvinsvinäger och ½ tsk chili flakes i en rymlig salladsskål.
6. Skiva blomkål och lök i tunna skivor. Hetta upp lite olja i en stekpanna och stek blomkål och lök hastigt, ca 1 min. Krydda med 1 krm salt. Lägg över i salladsskålen.
7. Grovriv morötter. Skala och strimla kålrabbi. Halvera coctailtomaterna. Grovhacka koriander och mynta. Blanda ner allt i salladsskålen.
8. Klipp krasse och strö över salladen. Servera kryddstekt kyckling med ingefärshummus och asiatisk sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...