onsdag 31 augusti 2016

Myror som klättrar i träd

De senaste matinläggen har varit asiatiskt och jag fortsätter även detta i samma tema. Även detta recept är från Jennie Walldéns bok "Asiatiska smaker". Så kul att testa lite nya ingredienser och få upp ögonen för lite annat och lära känna lite nya smaker.
Den här rätten kallas "Myror som klättrar i träd" och ska bettyda att nudlarna liknar träd, salladslöken blad och färsen myror som klättrar :) Jag insåg när jag laga maten att jag hade mer färs än receptet och hälften så lite nudlar så det blev lite konstig fördelning. Bra att man läser hur mycket det ska vara innan man handlar :) Men det gick så bra ändå och det var jättegott!
Jag använde kycklingfärs istället för fläskfärs för det var det jag hade hemma.
                                         

Myror som klättrar i träd
4 port

300 g fläskfärs (går bra med blandfärs eller kycklingfärs också)
200 g glasnudlar
2 msk + 2 msk ljus soja
1 msk kinesisk svart vinäger eller balsamvinäger
1 msk strösocker
1 vitlöksklyfta, skalad och riven
1 tsk sesamolja
1 tsk sambal oelek (eller mer om man gillar stinget)
½ tsk sichuanpeppar, mortlad
4 salladslökar, fint strimlade
rapsolja till stekning

1. Koka upp vatten till nudlarna och dra av från plattan. Lägg nudlarna i det varma vattnet och låt stå  2-3 minuter. Skölj nudlarna i kallt vatten så att tillagningen stannar av. Låt rinna av ordentligt i ett durkslag. Klipp nudlarna med sax några gånger tvärsöver.
2. Blanda 2 matskedar soja med vinäger, socker och vitlök. Tillsätt färsen och blanda ordentligt.
3. Hetta upp en stekpanna eller wok så att den ryker. Häll i några matskedar olja och bryn och smula färsen. Lägg i glasnudlarna och låt dem fräsa med. Blanda ner 2 matskedar soja med sesamolja, sambal oelek och sichuanpeppar. Tillsätt salladslöken, rör om väl och servera genast.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...