söndag 10 juli 2016

Jack Daniel's glaze/sås

Häromdagen gjorde jag Jack Daniel's glaze som sägs vara originalreceptet från TGI Friday's men låter det vara osagt. Ni som har smakat den såsen där vet precis vad jag pratar om. Den är så vansinnigt god och ett riktigt ha-begär. Jag har tänkt på att göra denna glaze/sås i ett par år nu men först nu blev den gjord. Jag tyckte direkt när jag hade gjort den att den inte alls smaka som den på Friday's så var lite besviken. Men sen stod den till sig i kylskåpet ett par dagar och sen hade jag med mig den till sommarstugan där vi grilla och då smaka den nästan exakt som den jag är van vid. Sååå gott! Så den behövde nog stå till sig och gotta till sig med alla smaker. Farligt god. Så den här kommer göras fler gånger. Även sällskapet nästan slicka i sig varje droppe :) Det är egentligen en glaze som ska penslas på köttet på slutet men kan även användas som sås som vi gjorde. Passar till hamburgare, nöt- fläsk- och kyckling.
Det är en söt och smaskig sås :)
Perfekt till all sommarens grillfester! Men var beredd då på att göra mycket. Lovar att det kommer gå åt fort.
                             

Jack Daniel's glaze/sås

1 hel vitlök
1 msk olivolja
1,6 dl vatten
2,4 dl juice från ananas
0,6 dl
teriyakisås
1 msk kinesisk soja
3 dl farinsocker
3 msk saft från en pressad citron
3 msk finhackad silverlök
1 msk Jack Daniels Whiskey
1 msk krossad ananas
0,25 tsk cayennepeppar

Gör så här:

Kapa av toppen på vitlöken så att innehållet tittar fram. Se till så att löken står stadigt, eventuellt kan du behöva kapa av lite av botten. Ställ den i en ugnfastform. Ringla över olivoljan och ställ in i ugnen vid 160 grader i ca 60 minuter.
Ta ut vitlöken och låt stå på sidan och svalna. Under tiden häller du vatten, ananasjuice, teriyakisås, soja och farinsocker i en kastrull och låter koka upp på spisen. Sänk värmen och låt den sjuda. Kläm ut den rostade vitlöken och lägg ner 2 msk rostad vitlöksmassa i kastrullen. Tillsätt resten av ingredienserna och låt sjuda i 40 – 50 min eller tills ca 3 dl återstår. Konsistensen när den har svalnat ska vara ungefär som sirap. Sila av i en ren behållare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...