söndag 31 juli 2016

Halloncheesecake

Åh det är så underbart med sommar! Semester, sol och mat :) Sitta ute och njuta och även kunna äta ute är fantastiskt. Man får ta vara på den korta tid som är.
Mycket gott blir det. Jag gjorde en halloncheesecake och tog med mig till landet och bjöd mina föräldrar och min morbror plus fru. En enkel och lättbakad cheesecake som var somrig och fräsch.
Plockade lite hallon på tomten och dekorera min bit med :)
                                    

                   

Halloncheesecake

Botten:
250 g digestivekex
100 g smält smör

Fyllning 1:
400 g philadelphiaost
200 g hallon, färska eller frysta som har tinat
3 ägg
1 1/4 dl socker

Fyllning 2:
3 dl creme fraiche
3 msk socker
1 msk vaniljsocker

Börja med botten. Krossa digestivekexen i en matberedare eller liknande.
Smält smöret och blanda med kexen. Tryck ut kexmassan i en rund form med löstagbar kant ca 25 cm i diameter. Grädda i 180 grader, mitt i ugnen ca 10 minuter.
Kör ingredienserna till fyllning 1 i en matberedare eller med en stavmixer i en bunke. Kör till en jämn smet och häll i formen. Grädda i nedre delen av ugnen i 180 grader i ca 25-30 minuter.
Blanda alla ingredienser till fyllning 2 och bred på kakan. Grädda ytterligare ca 20 minuter eller tills det översta lagret har satt sig. Det kan fortfarande vara lite löst i mitten men det sätter sig senare.
Låt svalna helt innan kakan stjälps upp. Låt gärna stå i kylskåp över natten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...