tisdag 19 juli 2016

Asiatisk lax med avokadokräm

Okej, efter ca 1 år av detta recept i tanken så blev det till slut lagat. Min syster har varit på mig länge att jag måste göra denna rätt :) För ett halvår sen när jag tänkte göra den så var wasabin slut i affären och sen tog det ett halvår till innan det blev av. Det är ett enkelt recept och laxen sköter sig självt i ugnen. Det var många smaker och det blev en bra kombination med allt. Med wasabin i avokadokrämen så påminner smaken om sushi. Så gillar man sushi så kommer man gilla denna rätt.
Det var mycket gott och fräscht. Jag hade nudlar till men man kan även ha ris till.

                                          

Asiatisk lax med avokadokräm
4 port

4 bitar lax (á ca 150 gram)

Marinad:
1 msk finhackad chilifrukt (t ex spansk peppar)
finrivet skal av 1 lime
2 msk färskpressad limesaft
1 msk japansk soja
1 msk skalad, finriven ingefära
½ msk flytande honung

Avokadokräm:
2 avokodor
2 tomater
1 msk wasabi (från tub)
1 msk färskpressad limesaft
salt och svartpeppar

Till servering:
ris eller nudlar
ev cashewnötter att toppa med

1. Tina laxen om den är fryst.
2. Sätt ugnen på 175°C.
3. Marinad: Rör ihop ingredienserna till marinaden. Lägg laxen i en liten ugnssäker form så att den precis får plats. Häll på marinaden och blanda med laxen.
4. Avokadokräm: Dela och krama ur kärnorna på tomaterna, skär dem i tärningar. Dela, kärna ur och gröp ut köttet ur avokadorna. Gaffelmosa avokadoköttet och blanda det med wasabi, limesaft och tomattärningarna. Smaksätt med salt och peppar.
5. Sätt in laxen mitt i ugnen ca 15 minuter, eller tills innertemperaturen är 56°C. Ös gärna med marinaden några gånger under tiden.
6. Till servering: Servera laxen med marinaden i formen, avokadokrämen, ris eller nudlar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...