tisdag 12 april 2016

Linscurry med kokosmjölk och lime

Jag har blivit mycket bättre på att äta mer vegetarisk mat. Det finns många goda recept man vill testa på. Även om jag älskar kött så tycker jag det är gott med köttfria rätter och äter det gärna.
Även här kommer ett recept från ett receptblad från butiken. Det är på en linscurry. Det var gott men jag har insett att jag inte är ett så förtjust i curry. Alltså den gula curry-kryddan. Så jag tror att denna skulle bli perfekt för mig om jag istället krydda med spiskummin. Men gott var det i övrigt :)

                                   

Linscurry med kokosmjölk och lime
4 port

4 portioner ris
2 dl torkade röda linser
1 gul lök
1 msk riven färsk ingefära
1 tsk sambal oelek
1 msk olja
2 vitlöksklyftor
½ msk curry
2 tsk tomatpuré
5 dl grönsaksbuljong
400 ml kokosmjölk
½ blomkålshuvud
250 g körsbärstomater
1 lime
salt och peppar
65 g babyspenat
1 dl cashewnötter

1. Koka riset enligt anvisningen på förpackningen.
2. Skölj linserna och låt dem rinna av.
3. Skala och hacka den gula löken. Skala och riv ingefäran.
4. Fräs den gula löken och sambal i olja i en stor kastrull. Pressa ner vitlök och rör i ingefära, curry och tomatpuré. Tillsätt linser, buljong och kokosmjölk. Koka upp under omrörning och sjud ca 10 minuter under lock.
5. Skär blomkålen i mindre bitar. Lägg ner dem i kastrullen och koka ytterligare ca 10 minuter.
6. Skär tomaterna i halvor och limen i klyftor.
7. Smaka av med salt och peppar och vänd ner spenat och tomater.
8. Servera linscurryn med ris, nötter och limeklyftor.

1 kommentar:

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...