torsdag 10 mars 2016

Torskrygg med tomat och bacon

Här kommer ett litet levnadstecken från mig :) Lite tyst från mig för tillfället då jag är sjukskriven och inte blir så mycket nya recept tillagade för stunden.
Men häromdagen gjordes ett nytt recept på torsk. Recept som finns på Findus förpackning. Riktigt mumsigt och gott! Enkelt att göra dessutom.
En rätt jag absolut kommer att göra igen. Persiljan var pricken över i:et.
                                        

Torskrygg med tomat och bacon
3 pers

1 förpackning (3 st portionsbitar) Findus torskrygg
1 förpackning (ca 140g) finstrimlad bacon
3 msk strimlad soltorkad tomat i olja
3 msk strimlad bredbladig persilja
2 msk smör
½ tsk salt och peppar efter smak

Tina torsken i kallt vatten ca 20 minuter. Knaperstek bacon och låt rinna av på hushållspapper. Torka torskryggen och krydda med salt och peppar. Tänk på att salt är fiskens viktigaste krydda och bidrar till att göra köttet saftigt.
Bryn smör i en stekpanna och stek torskryggen gyllenbrun ca 5 min/sida. Använd gärna termometer, vi rekommenderar en temperatur på 52 grader i mitten på filén. Lägg upp fisken på ett fat och strö över den strimlade tomaten och bacon. Bryn resten av smöret och häll över fisken. Avsluta med att strö över persiljan.
Servera gärna med ugnsrostad potatis och morötter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...