tisdag 29 mars 2016

Risnudelsallad med räkor, edamamebönor och grapefrukt

Jag hoppas ni har haft en riktigt skön påsk. Jag har haft en god och lugn påsk med mycket sol. Så härligt att våren är här och få känna solens värme.
Nu är snart årstiden inne för att äta mer sallad. Jag testa en ny variant med risnudlar och räkor. Jag tycker edamamebönor (sojabönor) är så gott så denna sallad var en fräsch och god ihop med den goda dressingen. En riktig sommarsallad som jag kommer göra igen.
                                             

Risnudelsallad med räkor, edamamebönor och grapefrukt
2 pers

100 g risnudlar
150 g edamamebönor (sojabönor)
2 grapefrukter (saften från en, och fileade klyftor från en)
200 g räkor (skalade)
½ rödlök
1 msk chilisås
2 cm ingefära (skalad och riven)
1 msk fisksås
1 tsk farinsocker
mynta eller koriander (till servering)

Tillaga risnudlarna enligt anvisningar på paketet. Lägg dem i en skål. Tillsätt edamamebönor, grapefruktsfiléer, räkor och rödlök. Blanda grapefruktjuice, chili, ingefära, fisksås och socker till en dressing, och häll över salladen. Rör om, strö över örter och servera.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...