söndag 21 februari 2016

Egen pastadeg plus Delizie alla Romagnola

Förra helgen gjorde jag färsk pasta för andra gången i mitt liv :) Jag införskaffade mig en pastamaskin för ett år sen så den måste ju användas ibland. Dock har jag bara gjort lasagneplattor men även testat att göra spaghetti eller nudlar enl nedan bara för att se om det blev bra med överbliven deg.
Jag har lyckats bra med degen och det är häftigt att göra allt från grunden. Men man måste ta sig tid för det tar sin lilla tid, speciellt för mig som inte är van. Men jisses vad gott det är!
Jag gjorde Delizie alla Romagnola. Pastastubbar som är fyllda med emmenthalerost, kokt skinka samt zuccini. Sen får de gratineras med tomatsås och béchamelsås.
Har lagt ut receptet tidigare men ni får det i repris för det är så fantastiskt gott!
Och nedan hittar ni även den färska pastadegen.

                           

                           

Färsk pasta
4 port

5 dl durumvete
4 ägg

1. Mät upp mjölet på ett bakbord och gör en stor grop i mitten.
2. Knäck äggen i gropen och vispa upp dem med en gaffel.
3. Vispa in mjölet i äggen med en gaffel, lite i taget.
4. Mjöla händerna när degen börjar gå ihop och knåda tills den är slät, len och elastisk i cirka 10 minuter.
5. Täck degen med plastfolie och låt den vila minst 30 minuter i kylen innan den kavlas ut.
6. Dela pastadegen i 4 bitar och kavla ut en i taget. Täck de övriga med plastfilm och lägg dem i kylen. Platta ut pastadegen med fingrarna och kör den genom pastamaskinens tjockaste nivå, medan du vevar. Kavla degen genom maskinens alla nivåer fram till den tunnaste nivån.
7. Forma till valfri pasta: spaghetti, tagliatelle eller ravioli.
8. Koka pastan al dente i cirka 3 minuter i välsaltat vatten.


Delizie alla Romagnola
4 port

Färsk lasagne på rulle
1 pkt bechamelsås
1 burk tomatsås (typ pastasås)
Kokt skinka
Zucchini
Emmentalerost
Salt & svartpeppar

Bred ut två lasagnebitar ungefär lika långa som en vanlig skärbräda. Täck med skivor av emmentalerost. Skär skivor av zucchini med osthyvel och lägg ovanpå osten.
Toppa med skinka. Rulla ihop rullarna hårt (från kortsidan) och plasta in i plastfolie och låt
ligga kallt en stund (då är det lättare att skära dem i fina bitar som håller ihop).
Häll ett lager med bechamelsås i botten på en ugnsform. Skär pastarullarna i ca 4 skivor var.
Lägg dessa "stubbar" med snittytan uppåt i formen. Häll över resterande bechamelsås. Ringla över tomatsås efter smak. Strö över riven ost (emmentaler eller annan smakrik ost).
Salta och peppra.

Ställ in formen i 225 grader ca 20 minuter. Servera genast.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...