måndag 11 januari 2016

Spicy beef med grön curry och kokosmjölk

Då är vi framme vid näst sista rätten i Linas Matkasse. Denna gång en god currygryta och en rätt som går under 30 min att göra. Mycket gott och absolut nåt jag kan tänka mig igen.
Kul med lite nya inslag och tips :)
                                           

Spicy beef med grön curry och kokosmjölk
2 port (men det var snarare för 3)

Ris
2 vitlöksklyftor
½ rödlök
ca 300 g strimlad rostbiff
2½ msk grön curry
250 ml kokosmjölk
1 tsk socker
1/4 tärning kycklingbuljong
½ ask körsbärstomater
1 schalottenlök
½ ask babyspenat

1. Koka riset enligt anvisning på förpackningen.
2. Finhacka vitlöksklyftorna och klyfta rödlöken.
3. Hetta upp lite olja i en wok eller rymlig stekpanna. Fräs rostbiffen i 1-2 min. Tillsätt rödlök, vitlök och grön curry. Fräs i ytterligare 1 min.
4. Blanda ner kokosmjölk, socker och kycklingbuljong. Låt sjuda 2-3 min.
5. Kvarta körsbärstomaterna och skiva schalottenlök. Dra grytan från värmen och blanda ner tomat, lök och babyspenat.
6. Servera grön currygryta med nykokt ris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...