söndag 17 januari 2016

S'mores bars

Nu när det är så kallt ute så är det perfekt tid att vara inne och stå i värmen i köket och pyssla.
Jag testa mig på att göra s'mores bars efter ett amerikanskt recept som jag har hittat på pinterest.
Kluriga är att de har helt andra mått än vad vi har så det var bara sitta och konvertera över måtten. Och det var inte så enkelt som man trodde då mjöl och socker t ex har olika mått hos oss även om de har samma mått i det amerikanska receptet. Så jag kände att det här blir ett experiment och se om jag lyckas. Och degen blev fantastisk så jag måste ha gjort rätt :)
Men sen hade jag i mer choklad än i deras recept så det blev inte helt jämt fördelat med choklad och marshmallows men det gjorde inget. Men nästa gång ska jag testa att göra på ett annat sätt som kanske blir bättre.
Men blev de goda då? Gah, jaaaaaaa! Alltså farligt goda. Men jag trodde inget annat. Kan inte bli fel med detta. Jag älskar s'mores! Kex, choklad och marshmallows, kan ju inte bli annat än supergott.
Så testa! Ni kommer inte ångra er.
                                              



S'mores bars
12 bitar

130 g mjöl
85 g digestivekex
1/4 tsk bakpulver
1/4 tsk salt
115 g smör
115 g farinsocker
55 g strösocker
1 stort ägg
1 tsk vaniljextrakt (frivilligt, jag hoppade över detta)
200 g mjölkchoklad
1 burk marshmallowfluff

Värm ugnen till 175 grader. Smörj en mindre form, ca 20*20 cm eller använd bakplåtspapper.
Blanda mjöl, digestivekexsmulor, bakpulver och salt i en bunke. Ställ åt sidan.
Blanda sedan mjukt smör, farinsocker och socker tills det är krämigt i en köksmaskin eller elvisp. Blanda sedan i ägget och vaniljextrakt. På låg hastighet blandar du sedan i de torra ingredienserna och blanda tills det är en härlig deg.
Dela degen i två delar och tryck sedan ut halva degen i botten på formen till ett jämt lager. Lägg sedan chokladkakorna bredvid varandra på degen. Bred sedan ut marshmallowfluff över chokladen i ett jämt lager. Ta sedan bitar av den andra degen och rulla till bollar och platta till dem och lägg dem som ett lager ovanpå marshmallowfluffen så det täcks. Försök täcka så inget marshmallowfluff syns,
Grädda i ugnen 27-30 min till ytan är gyllenbrun. Låt svalna helt innan du skär i rutor. Förvara sedan i en lufttät burk i rumstemperatur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...