fredag 22 januari 2016

Röd curry- och kokossoppa med torsk och risnudlar


Nu när det är så kallt ute så passar soppor perfekt som värmer en innefrån. De går oftast snabbt att göra så det är bara plus. Jag har blivit bättre på senare tiden att göra soppor för det är ju väldigt gott.
Detta recept hitta jag i senaste Allt om mat. En smakrik asiatisk soppa med torsk. Väldigt matig eftersom det är nudlar i. Fräsch och god!

                                    

Röd curry- och kokossoppa med torsk och risnudlar
4 port

500 g färsk torskfilé
1 gul lök
250 g champinjoner
3 kvisttomater
1+1 lime
1½ msk röd currypasta
1 msk strösocker
1 burk kokosmjölk (400 ml)
8 dl vatten
2½ msk asiatisk fisksås
3 hönsbuljongtärningar
250 g platta risnudlar
1 kruka koriander
rapsolja

1. Skär fisken i tärningar. Lägg dem i kylen så länge. Skala och finskiva löken. Ansa och skär svampen i klyftor. Skär tomaterna i klyftor. Skölj limen noga i ljummet vatten. Riv skalet och pressa ut 2 msk saft.
2. Fräs löken i 1 msk olja ca 1 minut. Rör i currypastan och socker och fräs ca 3 min. Tillsätt kokosmjölk, vatten, fisksås, svamp, limeskal- och saft och buljongtärningar. Koka utan lock ca 5 min.
3. Koka risnudlarna enligt anvisning på förpackningen. Lägg ner fisken i soppan och låt småkoka ca 3 min.
4. Fördela nudlar och tomater i skålarna. Häll på soppan och toppa med koriander och extra lime.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...