torsdag 14 januari 2016

Citron- och lagerbladsbrässerad kalkon med dijonsenap och vintergrönsaker

Då var det dags för den sista rätten i Linas Matkasse. Det är nog första gången jag själv tillagar kalkon hemma. Vet inte varför det inte blivit av tidigare för det är ju gott.
Den här rätten står som "Tuff" i recepthäftet. Men jag förstår inte alls varför? Tycker den var enkel och mycket skötte sig själv. Den tog längre tid än de andra rätterna men inte så mycket mer.
Jag älskar ju rotmos i vanliga fall så det här var en rätt som föll mig i smaken med vintergrönsakerna med kålrot, potatis och morötter som kokar ihop. Jag tycker den här rätten är snäll i smaken men mycket god.
                                       

Citron- och lagerbladsbrässerad kalkon med dijonsenap och vintergrönsaker
2 port (men räcker till minst 3 pers)

1 liter vatten
2 tärningar kycklingbuljong
3 lagerblad
1 citron
1 bakpotatis
1 gulbeta
1 liten kålrot
1 morot
1 palsternacka
½ rödlök
ca 300 g kalkonfilé
½ dl grekisk yoghurt
½ vitlöksklyfta
1 tsk torkad dragon
1 krm salt
1 ½ msk smör
1 msk dijonsenap

1. Koka upp 1 liter vatten i en stor kastrull. Tillsätt buljongtärningarna, lagerblad och pressad juice från citronen.
2. Skrubba och skär bakpotatisen och rotfrukterna i små bitar. Lägg rotfrukterna i separata skålar. Kvarta rödlöken.
3. Lägg ner gulbeta och kålrot i buljongen och sjud under lock 10 min. Tillsätt potatis, kalkonfilé (hela filén), morot och palsternacka. Låt allt sjuda i ytterligare 10 min. Tillsätt rödlök, sjud i 5 min till.
4. Dragonyoghurt: blanda grekisk yoghurt, pressad vitlök, dragon och salt. Ställ åt sidan.
5. Häll över 2½ dl av buljongen i en ny kastrull (spara gärna resterande buljong och frys in till soppa eller sås en annan dag).
Koka upp buljongen och dra sedan kastrullen från värmen. Mixa ner smör och senap med en stavmixer.
6. Skär kalkonfilén i skivor. Servera med rotfrukter i en djup tallrik, häll över senapsbuljong och toppa med dragonyoghurt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...