lördag 26 december 2015

Glöggmingel 2015

De senaste veckorna har jag haft en liten bloggpaus. Och nu har det varit en mysig jul med nära och kära. Men nu ska jag gå tillbaka ett par veckor.
På lucia hade jag ett litet glöggmingel hemma. Förra året blev det inget glöggmingel men i år fick jag frågan om jag inte skulle ha något eftersom det var efterlängtat och så gott :) Så självklart blev det ett.
Jag började med att bjuda på glögg när gästerna kom och sedan hade jag dukat upp lite smått och gott som två sorters tunnbrödrullar, laxrullar, getostbollar med valnötter, grissini med prosciutto, salami, capresespett, marinerad fetaost, löjromscheesecake och ost och kex.
Mycket gott om jag får säga det själv :) Sen hade jag rester i flera dagar efteråt. Vilken lyx!
Nedan hittar ni recept på ett par av sakerna och här ovan har ni länkar till tidigare inlägg där recept finns.
                   

                    

Tunnbrödrullar med rökt ren och pepparrot
24-30 skivor

3 rektangulära mjuka tunnbröd
100 g rökt renkött, finhackat
100 g philadelphiaost
1 tsk färskriven pepparrot
1 msk finhackad gräslök

Blanda ingredienserna och bred på tunnbröden. Rulla ihop ifrån långsidan och skär i skivor med en vass kniv.
I förväg: Rullarna kan förvaras i kylskåpet väl inrullade i plastfolie i 1 dygn eller i frysen i ca 2 månader. De är lättast att skära när de är halvtinade.


Capresespett
ca 24 st

24 tandpetare
ca 75 g mozzarella, tärnad
coctailtomater
färsk basilika

Trä upp en bit mozzarella, ett basilikablad och coctailtomater på varje tandpetare.


Marinerad fetaost


300 g fetaost
ca 3 dl olivolja
1 citron, rivet skal + 1 msk färskpressad saft
2 msk rostade sesamfrön
1 msk fänkålsfrön
1 tsk grovmalen svartpeppar

Blanda alla ingredienser utan fetaosten. Lägg försiktigt ner osten i oljan så att den inte går sönder. Låt stå minst 1 dygn i kylskåpet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...