tisdag 29 december 2015

Brynt smörkola med havssalt

Nu är julen över och allt godis är uppätet, eller? Jag har faktiskt lite kola och fransk nougat kvar.
I år testade jag en ny variant av kola som består av brynt smör och havssalt. Älskar brynt smör! Det är ju nåt så fantastiskt gott både i bakverk och mat.
Kolan var väldigt enkel att göra och enligt mig mycket god. Tyvärr stod de för kallt när jag bjöd på dem så då var de väldigt hårda. Men står de framme i rumstemperatur så är de perfekta.
                          

                                   

Brynt smörkola med havssalt
ca 25 kolor

200 g smör
2 dl vispgrädde
2 dl strösocker
1 dl farinsocker
1 dl glykos
½ dl vatten
1 tsk havssalt

Bryn smöret i en kastrull (fega inte ur med det brynta smöret, det ska vara på gränsen till för mörkt).
Blanda ner grädden och farinsockret och ställ kastrullen åt sidan.
Koka upp socker, glykos och vatten i en kastrull och låt sockermassan koka tills den ändrar färg och får en mörkare ton. Tillsätt gräddblandningen i tre omgångar. Rör om med en visp mellan varven. Koka sedan kolan på medelvärme tills den har en temperatur på 124 grader, eller gör ett kulprov. Rör om då och då.
Lägg ett bakplåtspapper i en form som är ca 25 * 30 cm och häll ut kolan tunt. Strö över havssalt och låt stå i rumstemperatur i minst 6 timmar för att stelna.
Skär kolan i bitar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...