måndag 5 oktober 2015

Fröknäcke

Jag är nog sist med att testa att göra eget fröknäcke. Det har ju varit en grej de senaste åren. Men nu är jag också där. Det är ju bara så sjukt gott! Äter det som godis och det är perfekt tilltugg när jag är sugen på nåt. Att det inte är onyttigt är bara positivt. Man tror det tar längre tid än vad det gör. Typ 10 min förberedelse och sedan tar ugnen över och gör jobbet. Så testa detta! Mums!

                                        

Fröknäcke
1 plåt

2,5 dl majsmjöl
1 dl solroskärnor
1 dl linfrön
½ dl pumpakärnor

1/2 dl rapsolja
2 dl kokande vatten
Övrigt:
flingsalt
blandade frön och kärnor att toppa med

Värm ugnen till 150 grader. Blanda alla ingredienser utom flingsalt och fröna för toppingen. Rör samman till en gröt och klicka ut smeten på en bakplåt klädd med bakplåtspapper. Lägg ytterligare ett bakplåtspapper ovanpå knäckesmeten och kavla ovanpå pappret så att smeten trycks ut till en tunn platta. Ta bort det övre bakplåtspappret och toppa med lite flingsalt samt blandade frön, exempelvis solroskärnor och krossade linfrön (lägg gärna på övre bakplåtspappret igen och kavla så inte salt och frön ramlar av efter gräddning). Grädda i mitten av ugnen i ca 45-60 minuter eller tills brödet fått fin färg. Låt kallna och bryt sedan i mindre bitar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...