söndag 20 september 2015

Panerad aubergine med caponata

I veckan gjorde jag en fantastisk och enkel vegetarisk rätt. Jag hitta den i senaste Allt om Mat.
Aubergine är ju bara så gott och så tillsammans med lite vitlök, örter och en grönsaksröra till så blev den helt perfekt. Man känner sig inte proppmätt utan skönt och lätt mätt.
Så en perfekt vardagsmiddag som går fort att göra.
                                            

Panerad aubergine med caponata
4 port

2 auberginer
2 tsk salt
50 g parmesanost
1 kruka persilja
3 vitlöksklyftor
2 dl ströbröd eller panko
1 krm nymald svartpeppar
2 ägg
1 dl olivolja

1. Skär auberginerna på längden i ½ cm tjocka skivor. Salta dem på båda sidor. Lägg på hushållspapper och låt dem vattna ur ca 10 min.
2. Riv parmesanosten och hacka persiljan. Blanda ost, persilja och pressad vitlök. Tillsätt ströbrödet och krydda med peppar.
3. Torka av aubergineskivorna med hushållspapper och doppa dem i uppvispade ägg. Vänd dem sedan i ströbrödsblandningen.
4. Stek aubergineskivorna i olja i en stekpanna ca 2 min på varje sida. Servera genast.

Caponata
4 pers

1 aubergine
1 zucchini
1 röd paprika
50 g rotselleri
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 dl olivolja
1 burk krossade tomater
1 dl torrt vitt vin
2 msk honung
1 msk oregano
2 tsk salt
2 krm nymald svartpeppar

1. Ansa och tärna aubergine och zucchini. Kärna ur och skär paprikan i bitar. Skala och tärna sellerin. Skala och finhacka lök och vitlök.
2. Fräs lök och vitlölk i olja ca 2 min. Tillsätt grönsakerna och rotfrukter och fräs ytterligare ca 2 min. Tillsätt krossade tomater, vin, honung och oregano. Krydda med salt och peppar. Låt sjuda under lock ca 15 min. Garnera gärna med bladpersilja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...