tisdag 2 juni 2015

Rabarberkyckling

Nu växer rabarbern så det knakar. I alla fall hos mina föräldrar. Jag har lyxen att få en del och det är så gott. Synd att det är en sån kort men intensiv period. Oftast tänker jag på kräm, paj, saft och marmelad men så hitta jag detta kycklingrecept med rabarber. Härligt att få ett icke sött alternativ.
Jag tyckte det lät gott och tyckte det passa bra med syran ihop med kycklingen. Så det fick bli en av rätterna i helgen. Maten var mycket enkel att göra och jag tyckte det var riktigt gott. Tyckte det var en bra kombo. Den här rätten kommer jag göra fler gånger. Jag hade färskpotatis till och det var jättegott. Annars kan man ha ris om man vill ha det men jag är mer för potatis. Fördelen med ris i denna rätt är för all sås.

                                     

Rabarberkyckling
4 port

500 g kycklinglårfiléer
1 tsk salt
smör
3 dl rabarber i bitar
2 dl vispgrädde
2 msk honung
2 msk konc kycklingfond
½ tsk sambal oelek
1 pressad vitlöksklyfta
½ dl hackad gräslök

Sätt ugnen på 225 grader. Salta kycklingen och bryn den i smör i en stekpanna. Lägg kycklingen och rabarber i en ugnssäker form. Vispa ihop övriga ingredienser och häll det i formen. Tillaga i mitten av ugnen ca 15 min. Garnera med grässlök. Servera med färskpotatis eller ris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...