söndag 10 maj 2015

Torsk med saffran och fänkål

Jag hoppas ni har haft en härlig helg. Här har det varit bra, skönt att vara ledig men önskar det kunde bli lite varmare. Nu är det mest varannan-dag väder. Saknar värmen. Men nu är det som vackrast ute med all grönska och blommor som kommer med full fart. Älskar denna tid.
Men nu över till nåt annat jag älskar - MAT! :) Denna gång ska jag bjuda er på en god torskrätt. Den var himlans smidig att laga och jag gjorde den en vardag efter jobbet.
Torsk med saffran och fänkål. Jag hade dock en ganska liten fänkål och så var jag lite försiktig med saffranen då jag inte vill att det tar över för mycket. Men med grädden i så blev det lent och gott.
Och så blev det pressad potatis till. Perfekt till denna mat tycker jag. Så absolut en rätt jag kommer göra fler gånger.

                                         

Torsk med saffran och fänkål
4 port

1 fänkål
2 vitlöksklyftor
1 chili
½ g saffran
1 msk smör
1 burk körsbärstomater (á 400 g)
2 dl vispgrädde
600 g torskfiléer
salt och svartpeppar
3 salladslökar

1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Ansa och strimla fänkålen. Skala och finhacka vitlöken. Dela, kärna ur och finhacka chilin.
3. Fräs fänkål, vitlök, chili och saffran sakta i smöret i en stekpanna tills det är mjukt. Tillsätt tomaterna och grädden och låt sjuda några minuter.
4. Lägg torsken i en ugnssäker form. Krydda med salt och peppar och stek den mitt i ugnen ca 10 minuter.
5. Skiva salladslöken och vänd ner i fänkålen. Krydda med salt och peppar.
6. Servera torsken med fänkålsgryta och gärna pressad potatis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...