lördag 23 maj 2015

Kryddstekt lax med ärt- och fetaostsallad

Här kommer ett recept på en snabb och mycket god rätt. Den tog ca 30 minuter att göra. Även denna rätt är från Linas Matkasse som jag har haft denna vecka. Den här rätten är en av favoriterna. En rätt jag absolut kommer göra flera gånger. God kryddning på laxen och salladen var något nytt och nåt jag kommer göra flera gånger som tillbehör. Enligt receptet är det ris till men det hoppade jag över och tog bara salladen till. Det räckte bra och så var det myntasås till det.

                                

Kryddstekt lax med ärt- och fetaostsallad
2 port

1 3/4 dl basmatiris
1 kruka mynta
1 dl gräddfil
salt
½ förpackning sockerärtor
½ rödlök
½ fetaost
½ förpackning gröna ärtor
½ msk paprikapulver
½ msk socker
3/4 tsk spiskummin
2 krm cayennepeppar
ca 300 g laxfilé
olja

1. Koka basmatiris enligt anvisning på förpackningen.
2. Myntacreme: finstrimla bladen från ½ kruka mynta. Lägg i en skål och blanda med gräddfil och 1 krm salt.
3. Finstrimla sockerärtor och rödlök. Smula fetaost. Lägg allt i en salladsskål.
4. Koka gröna ärtor ½ min i saltat vatten. Häll av och blanda ner i salladsskålen. Toppa salladen med blad från ½ kruka mynta.
5. Kryddblandning: blanda paprikapulver, socker, spiskummin, 3 krm salt och cayennepeppar i en skål.
6. Skär laxfilén i två portionsbitar och gnid in med kryddblandningen. Stek på medelvärme i lite olja 3-4 min per sida.
7. Servera kryddstekt lax med ärt- och fetaostsallad, basmatiris och myntacreme.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...