söndag 31 maj 2015

Grillad flankstek med vårlök och krämig citron- och vitlökspotatis

Hoppas ni alla har haft en härlig helg och idag är det Mors dag så jag hoppas alla mammor har blivit uppvaktade :) Min mamma blev uppvaktad igår istället :)
Men här kommer sista rätten i Linas Matkasse som jag hade förra veckan. Den här gjorde jag på lördagen när jag hade mer tid att lägga på maten. En härligt god flankstek och med en ny sorts potatissallad som var jättegod. Så jag är jättenöjd med veckans matkasse.

                                        

Grillad flankstek med vårlök och krämig citron- och vitlökspotatis
2 port

450 g potatis
Olja
Salt och peppar
½ citron
1½ dl gräddfil
1 vitlöksklyfta (pressad)
½ förp sockerärtor
½ förp rädisor
ca 300 g flankstek
3/4 förp vårlök

1. Sätt ugnen på 250 grader. Om du grillar, tänd även grillen.
2. Kvarta potatis och lägg på en ugnsplåt. Blanda med lite olja, salt och svartpeppar.
Tillaga mitt i ugnen ca 20 min.
3. Dressing: finriv det yttersta skalet från citronen och lägg i en skål. Blanda ner gräddfil, vitlök, salt och peppar.
4. Strimla sockerärtor och kvarta rädisor. Lägg i en rymlig skål.
5. Grilla eller stek flankstek 4-5 min per sida. Krydda med salt och peppar. Grilla eller stek vårlök och den använda citronhalvan bredvid köttet, 1-2 minuter.
6. Blanda ner rostad potatis och dressing i skålen med grönsakerna.
7. Skär köttet i tunna skivor (mot fibrerna). Pressa lite grillad citron över köttet och servera till krämig vitlökspotatis och grillad vårlök.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...