torsdag 21 maj 2015

Fläsk- och ingefärsfyllda dumplings med het morot- och koriandersallad

Denna vecka kör jag Linas Matkasse för 2 personer. Jag har testat dem några gånger nu och jag har alltid varit nöjd. Det har varit ett par rätter som har varit OK men som jag inte lockas att göra igen men så är det alltid när man testar nytt. Allt faller inte en i smaken. Men många rätter kommer göras igen. Kul att få lite nya tips.
Denna vecka lät alla rätter så goda och jag är inte heller så kräsen :)
Så först ut är denna rätt. Dumplings med fläskfyllning och en smakrik sallad till. Mycket gott.
Men jag gjorde tvärtom mot receptet och ånga först mina dumplings i min bambuångkorg och sedan stekte jag dem så de fick en krispig yta. Gott gott!

                                

Fläsk- och ingefärsfyllda dumplings med het morot- och koriandersallad
2 port

Chilidressing:
3/4 röd chili
1 lime, saften
1 3/4 msk socker
3 msk japansk soja
2 msk vitvinsvinäger
½ dl fryst koriander
1 vitlöksklyfta, pressad

½ spetskål
250 g morötter
½ rödlök

Dumplings:
1/4 förp vårlök
2,5 msk färsk ingefära
250 g fläskfärs
olja
2 vitlöksklyftor, pressade
½ tsk chiliflakes
2 krm salt
gyozaplattor (dumplingdegsplattor)

1. Chilidressing: Finhacka röd chili. Lägg i en skål och blanda med pressad saft av lime, socker, japansk soja, vitvinsvinäger, koriander och vitlök.
2. Skär spetskål i mindre bitar. Skala och grovriv morötter och strimla rödlöken. Blanda allt med chilidressingen.
3. Finstrimla vårlök. Skala och finhacka ingefära. Fräs fläskfärsen i lite olja i en stekpanna. Tillsätt ingefära, vitlök, chiliflakes och salt. Bryn 3-4 minuter. Blanda ner hälften av vårlöken och lägg upp allt i en skål.
4. Lägg ut gyozaplattor på en skärbräda. Lägg gärna ut några i taget, då plattorna torkar fort vid kontakt med syre.
5. Lägg ca 1½ msk fyllning mitt på varje platta. Pensla kanterna med lite vatten. Vik degen över fyllningen och tryck till med en gaffel så att kanterna fastnar.
6. Stek degknytena i lite olja, ca 1 min per sida. Tillsätt 3/4 dl vatten och lägg på ett lock. Låt ånga klart tills vattnet kokat bort, ca 2 min.
7. Häll upp lite japansk soja i en skål. Strö resten av vårlöken över nystekta dumplings och servera med soja och morot- och koriandersallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...