tisdag 5 maj 2015

Chocolate chip cookies

Ni har väl inte missat Roy Fares bakprogram på tv? Om ni har det, då har ni missat nåt! Jag vill ju bara ut i köket och baka och göra massa gott när jag har tittat på avsnitten. Det bara vattnas i munnen.
Så därför kunde jag inte låta bli att göra dessa chocolate chip cookies. Enkelt att slänga ihop. Och kakorna gick åt som smör :)
Så ta mig på orden och gööööör dessa! Mums! Pssst....degen är ju en kaka bara den. Svårt att låta bli att äta av :) Ibland är deg godare än det färdiga resultatet.
 
                                              

                                

Chocolate chip cookies
ca 30 st

130 g hasselnötter (2 dl)
300 g mörk choklad eller knappar (3 dl)
230 g rumstempererat smör
170 g strösocker (2 dl)
120 g farinsocker (1 ½ dl)
55 g ägg (1)
330 g vetemjöl (5½ dl)
7 g bikarbonat (1 ½ tsk)
3 g vaniljsocker (1 tsk)
3 g salt (½ tsk)

Sätt ugnen på 190 grader (varmluftsugn, annars höj 20 grader). Häll hasselnötterna i en form och rosta dem i ugnen i ca 8 minuter. Låt nötterna svalna, lägg dem i en ren kökshandduk och skrubba av skalen. Hacka hasselnötter och hel choklad ganska grovt (chokladknappar behöver inte hackas). Blanda smör, strösocker och farinsocker fluffigt i en bunke. Blanda ner ägget. Tillsätt de torra ingredienserna och arbeta ihop till en deg. Blanda slutligen ner nöt och chokladhacket. Dela degen i 30 bitar, rulla bitarna till kulor och lägg dem glest på 2 plåtar med bakplåtspapper. Platta till kulorna lite och grädda mitt i ugnen i ca 10-11 minuter, eller tills kakorna har fått lite färg. Låt kakorna svalna en aning och flytta därefter gärna över dem till ett galler för att svalna helt. Förvara kakorna torrt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...