måndag 18 maj 2015

Asiatisk lax med lime och cashewnötter

I helgen gjorde jag denna asiatiska lax. Det var såå gott så jag satt och njöt av varje tugga. Laxen blev perfekt och bara föll isär och smälte i munnen. Riktigt fräscht och gott. Verkligen något jag rekommenderar :)
                                   

Asiatisk lax med lime och cashewnötter
4 port

1 kg laxfilé i bit med skinn
2 msk sesamfrön
1 lime
1 röd chilifrukt
1 dl rostade cashewnötter
1 msk olivolja
1 tsk salt
2 krm peppar

Glaze
2 dl sweet chilisås
2 dl teriyakisås
1 röd chilifrukt (urkärnad och finhackad)
1 pressad vitlöksklyfta
1 dl hackad koriander (1 dl motsvarar ca1 kruka)
1½ msk finhackad ingefära
finrivet skal av 1 lime
2 msk färskpressad limejuice
1 tsk torkade, smulade kaffir limeblad

1. Sätt ugnen på 150 grader.
2. Glaze: Rör ihop sweet chilisås, teriyakisås, chilifrukt, pressad vitlöksklyfta, hackad koriander, finhackad ingefära, finrivet skal av lime, färskpressad limejuice och torkade, smulade kaffir limeblad.
3. Krydda laxen med salt och peppar. Lägg den på en plåt med bakplåtspapper.
4. Fördela 1/4 av glazen över laxen. Ställ mitt i ugnen 20-25 minuter.
5. Rosta sesamfröna i en torr och het stekpanna. Skär ½ limen i tunna skivor. Skär chili i tunna skivor.
6. Ta ut laxen. Garnera med sesamfrön, limeskivor, chili och koriander. Servera med basmatiris, cashewnötter och resten av glazen vid sidan om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...