torsdag 9 april 2015

Lakritsbiskvier

Härligt med en kort vecka men jag tycker faktiskt ändå den känns rätt lång. Men imorgon är det fredag så det är så skönt.
I påskas var jag hos mina föräldrar och till dess gjorde jag dessa lakritsbiskvier. Blev dock för tjock botten för min smak men det var ändå helt ok. Men denna lakritssmörkräm är bara sååå god. Kan äta den direkt ur skålen utan problem :) Receptet på dessa biskvier hitta jag hos Made by Mary som har mycket gott att bjuda på.
Men jag får fortsätta träna på att göra snygga biskvier :) Men smaken är ändå det viktigaste eller hur?
                               

LAKRITSBISKVIER
16 st
 
Mandelbottnar:
250 gram mandelmassa
1 stor eller 2 små äggvitor
 
Lakritssmörkräm:
100 gram rumstempererat osaltat smör
1 äggula
1,5 dl florsocker
1 rågad tsk vaniljsocker
eventuellt svart karamellfärg/färgpasta
200 gram mörk (70%) choklad
 
1. Sätt ugnen på 200 grader. Riv mandelmassan på den grova sidan av rivjärnet och blanda med äggvitan till en jämn smet. Klicka ut/rulla mandelsmeten till 16 små kakor och placera ut dem på en plåt täckt med bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugnen i 10 minuter. Låt kakorna svalna på galler medan du gör smörkrämen.
 
2. Blanda alla ingredienserna till smörkrämen, använd en elvisp för att vispa ihop den riktigt ordentligt.
 
3. Spritsa smörkrämen på de kalla mandelbottnarna, ställ därefter in dem i kylskåpet medan du smälter chokladen.
 
4. Hacka chokladen i mindre bitar och smält i vattenbad eller i microvågsugnen. Doppa biskvierna i den smälta chokladen så att all smörkräm är täckt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...