lördag 28 februari 2015

Pho - Vietnamesisk nudelsoppa

Denna vecka har jag haft Linas Matkasse. Ibland blir det att jag tar den när jag får se vilka maträtter det kommer bli eller om jag inte har nån motivation att hitta rätter att laga.
Denna vecka var det så lockande rätter så jag kunde inte motstå. Så först ut var denna Pho som är en vietnamesisk rätt. Jag älskar ju nudelsoppor så jag såg fram emot den. Rätten blev jättegod. Jag blev överraskad och det var godare än jag trott :) Snabbt går rätterna också och det är positivt när det gäller vardagar när man kommer hem från jobbet.
En rätt som kommer göras igen och själva buljongen kommer jag använda till andra soppor. Perfekt bas.
                                        

Pho
2 port

50 g citrongräs
3 msk färsk ingefära
2 vitlöksklyftor
300 g strimlad kycklinglårfilé
4½ dl vatten
1½ msk fisksås
3/4 tärning kycklingbuljong
½ msk socker
3/4 msk japansk soja
2 krm chiliflakes
1 pak Choi
1 röd paprika
1 schalottenlök
½ förpackning risnudlar
olja

1. Krossa roten på citrongräset. Skala och finhacka ingefära och vitlöksklyftor.
2. Fräs allt i lite olja tillsammans med kycklingen i en rymlig kastrull. Tillsätt vatten, fisksås, kycklingbuljong, socker, soja och chiliflakes. Koka upp och låt sjuda 6-8 min.
3. Skär pak choi och paprika i mindre bitar. Finstrimla löken.
4. Koka nudlarna enligt anvisningarna på förpackningen.
5. Plocka bort citrongräset från buljongen. Lägg ner pak Choi och paprika, sjud i 2 min.
6. Lägg kokta nudlar i djupa tallrikar. Häll på citrongräsbuljong med kyckling och grönsaker. Servera toppad med finstrimlad schalottenlök.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...