måndag 19 januari 2015

Körsbärspaj med macadamianötter

Jag älskar körsbär! Tyvärr är de inte så lätta att få tag på om man inte har ett eget körsbärsträd eller känner någon som har så man kan få och så är det så kort period de finns.
Men nu har jag hittat dem, i frysdisken i affären! :))
Åh, jag blev så glad när jag såg det. Börja direkt tänka på allt gott med körsbär man kan göra eller bara äta dem som de är. Så först ut är denna smarriga men mycket mäktiga körsbärspaj. Receptet hitta jag på Allt Om Mat's hemsida. Körsbär, choklad och macadamianötter, perfekt kombo!
Så den slängde jag ihop i helgen och så locka jag över mina föräldrar på paj :) Mmmums! En paj jag kommer göra igen.


 


Körsbärspaj med macadamianötter

40 g smör
1 dl strösocker
1 st ägg
1 dl vetemjöl

Smulpaj
100 g smör
1 dl strösocker
1 dl vetemjöl
50 g mörk choklad (70%)
1 dl havregryn
100 g macadamianötter, eller hasselnötter

Fyllning körsbärspaj
2 msk strösocker
1 msk maizena majsstärkelse
4 dl körsbär, urkärnade (300 g)

Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret och låt svalna.
Vispa ägg och socker pösigt. Sikta i mjölet i smeten och blanda i smöret.
Häll smeten i en smord form, ca 24 cm i diameter. Grädda mitt i ugnen ca 10 min.
Blanda mjöl, havregryn och socker i en bunke. Skär smöret i kuber finfördela det i bunken. Hacka chokladen och blanda ner i bunken tillsammans med de hela nötterna.
Vänd körsbären i socker och majsstärkelse. Lägg bären på bottnen och täck med smulorna.
Grädda mitt i ugnen 30-35 min. Låt pajen svalna på galler. Servera gärna med glass eller grädde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...